Jump to content
Sign in to follow this  
Forester

[Poradnik] Blok poleceń i komendy - czyli coś dla zielonych map makerów.

Recommended Posts

Witam!

Na początku dodam, że był już taki poradnik. Napisał go @TheGeniusTom, ale tamtejszy poradnik był strasznie krótki i wszystko było słabo wytłumaczone, niektóre rzeczy nawet tam się nie zgadzały, więc postanowiłem wziąć sprawy w swoje ręce. W tym poradniku przedstawię wam podstawowe komendy oraz ich zastosowania, więc jeśli chcesz zostać map makerem lub już się zajmujesz tworzeniem mapek i chcesz się dowiedzieć czegoś więcej, to zapraszam serdecznie do czytania.

A i jeszcze jedno... Ten poradnik dotyczy Minecrafta wersji 1.12.x.

 

No to let's go...

 

1. Otrzymywanie bloku poleceń.

Wystarczy wpisać na czacie komendę:

 

/give <nick> command_block

 

Wtedy dostaniemy blok poleceń do naszego ekwipunku.

 

2. Typy bloków poleceń.

Po kliknięciu PPM na postawiony już blok poleceń skutkuje wyświetleniem menu, w którym to wpisujemy komendę.

Jednak mamy tam także kilka opcji do wyboru, dzięki którym możemy dostosować typ naszego bloku poleceń:

 

Impulsowy- standardowy blok poleceń.

Łańcuchowy- wykona komendę tylko wtedy, gdy blok poleceń za nim wykona swoją komendę.

Powtarzający- wykonuje komendę 1 raz na tick dotąd, aż przestanie być zasilany.

 

Możemy także zmienić zachowanie warunkowe bloku poleceń:

 

Warunkowy- wykona komendę tylko wtedy, gdy blok poleceń za nim wykona swoją komendę prawidłowo.

Bezwarunkowy- ignoruje to, czy blok poleceń za nim wykonał swoją komendę prawidłowo bądź nieprawidłowo.

 

Jeszcze możemy zmienić typ zasilania bloku poleceń:

 

Wymaga sygnału- blok poleceń wymaga zasilenia redstonem.

Zawsze aktywny- blok poleceń nie wymaga zasilenia redstonem.

 

3. Podstawowe komendy.

No to nadszedł czas na podstawowe komendy, ale najpierw jedna ważna rzecz... Zalecam wpisać na czacie komendę:

 

/gamerule commandBlockOutput false

 

Pozwoli nam to uniknąć śmieciowych logów z bloków poleceń na czacie.

 

Dobra, czas na te najważniejsze komendy...

 

Ustawianie punktu spawnu na mapie.

Wpisujemy następującą komendę:

 

/setworldspawn <x> <y> <z>

 

Gdzie <x>, <y> oraz <z> stanowią koordynaty punktu spawnu.

Następnie:

 

/gamerule spawnRadius 0

 

Ta komenda zredukuje promień spawnu do 0. Sprawi to, że gracz będzie spawnował się tylko i wyłącznie w wyznaczonym przez nas punkcie, bez losowej odległości od tego punktu.

 

Wieczny dzień.

Ustawiamy typ bloku poleceń na powtarzający, bezwarunkowy i zawsze aktywny. Następnie wpisujemy w nim komendę:

 

/time set <czas; np. 5000>

 

Brak deszczu.

Ustawiamy typ bloku poleceń na powtarzający, bezwarunkowy i zawsze aktywny. Następnie wpisujemy w nim komendę:

 

/weather clear

 

Teleportacja.

Banał:

 

/tp @p <x> <y> <z> <kierunek X> <kierunek Y>

 

4. Komenda /tellraw.

Dzięki tej komendzie możemy wyświetlić formatowany tekst na czacie.

Zaczniemy od najprostszego przykładu:

 

/tellraw @a {"text":"Witaj!"}

ftBHNhb.png

 

To może pogrubimy ten tekst?

 

/tellraw @a {"text":"Witaj!","bold":"true"}

5vrgK6t.png

 

Yyy... Może jakieś kolorki by się przydały?

 

/tellraw @a {"text":"Witaj!","bold":"true","color":"green"}

pWeRjKJ.png

 

Oczywiście istnieje więcej kolorów niż zielony...? Poniżej znajdują się wszystkie dostępne kolory oraz opcje formatowania tekstu:

 

black

dark_blue

dark_green

dark_aqua

dark_red

dark_purple

gold

gray

dark_gray

blue

green

aqua

red

light_purple

yellow

white 

^ tu jest biały (white), lol

 

bold

italic

underlined

strikethrough

obfuscated (efekt matrixa)

 

A co jeśli chcemy wyświetlić np. "Siema ziomek!"? Ten tekst składa się z dwóch kolorów. Składnię JSON w komendzie trzeba będzie "rozdwoić" i wstawić ją w nawias kwadratowy. Będzie to wyglądało w ten sposób:

 

/tellraw @a [{"text":"Siema ","color":"gold"},{"text":"ziomek!","color":"dark_red"}]

VWA5m8o.png

 

Wyświetlić na czacie nick gracza? Nic trudnego!

 

/tellraw @a {"selector":"@p"}

hKi9VMm.png

 

W przypadku powyżej zostanie wyświetlony na czacie nick osoby, która znajduje się najbliżej bloku poleceń z tą komendą.

To może teraz troszkę urozmaicimy to...

 

/tellraw @a [{"selector":"@p","bold":"true","color":"gold"},{"text":" dołączył do gry!","color":"yellow"}]

VhjJnnr.png

 

5. Komenda /title.

Ta komenda służy do wyświetlania tekstu na ekranie. Tekst może być wyświetlany w 3 różnych miejscach.

bd1y2ts.png

 

Aby uzyskać taki efekt jak powyżej, należy użyć 3 komend:

 

/title @a title {"text":"Tytuł"}

/title @a subtitle {"text":"Podtytuł"}

/title @a actionbar {"text":"Actionbar"}

 

Jak pewnie zauważyliście- powraca składnia JSON z komendy /tellraw.

Oczywiście tutaj także da się formatować tekst...

 

/title @a title {"text":"LesiastyPL przedstawia...","bold":"true","color":"green"}

ejHQ7el.png

 

6. Komenda /testfor.

Czy gracz trzyma w ręce diamentowy miecz?

Czy gracz jest w odległości 3 kratek?

 

Komenda /testfor jest odpowiedzią na te pytania!

 

Na początku pokażę wam jak sprawdzić, czy gracz znajduje się w odległości 3 kratek od bloku poleceń:

 

/testfor @p[r=3]

 

Aby pokazać, że to działa postanowiłem zbudować prosty mechanizm wykorzystujący blok poleceń (powtarzający, bezwarunkowy i zawsze aktywny) z tą właśnie komendą, komparator i lampę.

7mijKwW.png

 

Jak widać- lampa się nie świeci.

Teraz zbliżę się do bloku poleceń na odległość minimum 3 kratek...

vFFlUoN.png

 

I lampa się zaświeciła! ;o Magia! Co nie?

 

A tak wracając do tematu tamtego miecza... Już pokazuję jak to zrobić!

 

/testfor @p {"SelectedItem":{"id":"minecraft:diamond_sword"}}

 

VNFqzmB.png

 

Jak widać- nie trzymam diamentowego miecza, więc lampa się nie świeci.

Teraz wezmę miecz do ręki...

Msa0GWR.png

 

Wooow! Magic! ;3

Równie dobrze można sprawdzić, czy gracz trzyma jakiś inny przedmiot, np. jabłko. Wystarczy tylko zmienić id w komendzie:

 

/testfor @p {"SelectedItem":{"id":"minecraft:apple"}}

 

Oczywiście komenda /testfor ma wiele, wiele, naprawdę wiele więcej zastosowań... Ale ja pokazuję wam tylko te podstawowe.

Komendę /testfor można również stosować na mobach. Na przykład...

 

Chcę sprawdzić, czy mój wilk ma imię "Ruski". Użyję do tego komendy:

 

/testfor @e[type=wolf] {"CustomName":"Ruski"}

1O9pTgX.png

 

Jak widać- wilk jest bezimienny... Ale gdy kliknę na niego nametagiem z imieniem "Ruski"...

DKkFsmO.png

 

Hyhy... Normalnie czary.

 

Podsumowując... Komenda /testfor sprawdza, czy cel posiada określone właściwości.

 

 


Na koniec dodam, że podczas tworzenia mapek z wykorzystaniem bloków poleceń i redstone'a przydaje się znajomość bramek logicznych, więc odsyłam do poradnika autorstwa @Dabbe_01, który coś wie na ten temat:

https://crafted.pl/topic/14191-poradnik-podstawy-redstone/

 

No to tyle ode mnie... Dziękuję za przeczytanie poradnika! Mam nadzieję, że okazał się przydatny.

 

 

A teraz mam coś dla Was...

 

Jeżeli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej o komendach, czegoś co będzie Wam potrzebne do stworzenia mapki itp...

Po prostu piszcie poniżej! Ja będę tutaj co jakiś czas zamieszczał odpowiedzi na Wasze pytania.

Także sekcja poniżej zostaje dla Was! ;3


Od użytkowników:
(pusto :c )
  • Lubię to! 5
  • Super 4

Share this post


Link to post
Share on other sites


Dzięki! Zacząłem dzisiaj budować mapę PT. Koniec. z tym poradnikiem pod ręką. Dzięki jeszcze raz! Już wykorzystałem /title oraz /tellraw

Dzięki poraz trzeci!

Edited by PanDan
Eeem... Nieważne

Share this post


Link to post
Share on other sites

mam server wykupiony na stronie craftserve i wersje 1.14.4 . Gdy próbuje użyć komendy w bloku poleceń 

W dniu 18.08.2018 o 19:34, Forester napisał:

/testfor @p[r=3]

 gra nie wykrywa takiej komendy 

Edited by Sztiwi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you agree to our Terms of Use along with Guidelines and Privacy Policy